Sint-Sjnoelsabdij van Egmont
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sint-Sjnoelsabdij van Egmont

De Cisterciënzer Abdij van de Heilige Sjnoel te Egmont
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 [Aankondiging] Orde der Cisterciënzers

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Raboude

Raboude


Aantal berichten : 167
Registratiedatum : 09-03-09

[Aankondiging] Orde der Cisterciënzers Empty
BerichtOnderwerp: [Aankondiging] Orde der Cisterciënzers   [Aankondiging] Orde der Cisterciënzers Icon_minitimeza jul 25, 2009 12:35 pm

Citaat :
Deze dag, de vijfentwintigste dag van de zevende maand van het jaar MCDLVII, verkondig ik, Raboude Mondrianus de Ligne, Cellarius van de Abdij van Egmont, het volgende.

De plannen voor een aparte Orde van Sjnoel zijn opgeborgen en hebben plaatsgemaakt voor het inwerken van de Egmontse Abdij in de Orde der Cisterciënzers. Enkele zaken die deze koerswijziging veroorzaakt hebben, zijn onder meer het feit dat zijne Monseigneur Sjnoel zaliger zélf een Cisterciënzer was, het feit dat de Orde der Cisterciënzers zich zeer actief inzet voor opleidingen en abdijen in het buitenland (Schotland, Italië, Spanje), de vaststelling dat de doelstelling die we voor de Orde van Sjnoel hadden gezet, grotendeels overeen stemden met de doelstellingen van de Cisterciënzers, en de hulp die ze geboden hebben bij het indienen van de hagiografie. Ik meen met zekerheid te kunnen vaststellen dat, zonder hun hulp, we waarschijnlijk nog hadden gewacht op een Zaligverklaring.

Dit onderbrengen bij de Orde der Cisterciënzers, werd ons beloofd, zou niet gepaard gaan met een verlies aan onafhankelijkheid. De Abdij van Egmont zal een eigen koers kunnen varen, en zijn eigenheid en toewijding aan Sjnoel behouden door voortaan als "De Cisterciënzer Abdij van de Zalige Snoel" door het leven te gaan, gevestigd te Egmont.

Ik ben op de hoogte dat verschillende personen reeds in de Abdij van Haastrecht tot Cisterciënzer gewijd zijn. Graag zou ik van hen meer informatie ontvangen hier rond.

In afwachting van een eigen Seminarie, ben ikzelf, in gezelschap van Zuster Pippa en Abt Dragothar, naar Noirlac (moederabdij van de Cisterciënzers) getrokken, om daar meer te leren over de Cisterciënzers. Zij die graag al een opleiding tot novice willen beginnen, en het Engels of Frans machtig zijn, raad ik aan ons te volgen. Elke uitbreiding van kennis kan ons helpen.

Dit wil niet zeggen dat de werken hier stil zullen liggen. Vader Bolsius is druk bezig in de Velden en de Brouwerij, Broeder Elequest bouwt aan een medische bibliotheek, Zuster Pippa en Zuster Winterstorm aan de infirmerie en ikzelf en Zuster Taliasup bekommeren ons om het scriptorium. Elke bijdrage wordt héél hard op prijs gesteld, en ik ben deze mensen dan ook ontzettend dankbaar. Met dergelijke steun is een project als dit mogelijk, hoe groot het ook is, hoe traag het ook gaat. De Abdij van Egmont staat er, en zal er blijven staan, dankzij u allen.

Ik dank u.

Opgemaakt te Egmont,
25 juli 1457
Terug naar boven Ga naar beneden
 
[Aankondiging] Orde der Cisterciënzers
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Aankondiging] Tweede mirakel van Sjnoel
» Over de Orde van Sjnoel
» [Mis] Oprichting van de Orde van Sjnoel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Sint-Sjnoelsabdij van Egmont :: Poort van de Egmontse Abdij :: Aankondigingen-
Ga naar: