Sint-Sjnoelsabdij van Egmont
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sint-Sjnoelsabdij van Egmont

De Cisterciënzer Abdij van de Heilige Sjnoel te Egmont
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Gewonde vogel op de weg

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Valkenor

Valkenor


Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 11-05-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimema mei 11, 2009 2:00 am

Het is al ver voorbij middernacht. Buiten is het hevig aan het onweren. Regen, wind en bliksem geven het landschap een griezelig beeld. Het begint te hagelen.

Kunst, Valkenors getrainde valk die een buitengewoon slim wezen is en goed is getraind, was die nacht net terug onderweg naar haar meester in Antwerpen.
Valkenor had immers een brief verzonden naar Amsterdam, waarin verzocht werd om nieuws over de stand van zaken in Holland.
Arme Kunst was echter niet voorbereid op dit hondenweer. Toch hield ze vol: ze wilde de koker met de briefjes zo snel mogelijk terug aan haar meester bezorgen.
De inhoud van de koker vind je hier.
Ze vloog ongeveer ter hoogte van de abdij van Egmont toen ze door een bliksemschicht geraakt werd.
De vogel was geraakt aan haar linkervleugel, en zag zich genoodzaakt een noodlanding te maken.

Half bewusteloos vloog het beestje recht op de poort af van de abdij.
Ze landde er net voor, maar haar koker sprong los en landde vlak tegen de poort.


TOK!
Terug naar boven Ga naar beneden
Portier Godfried




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 09-03-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimevr mei 15, 2009 1:06 pm

Portier Godfried had iets gehoord aan de deur, en kwam een kijkje nemen.

Oh, een valk! Wat een prachtig beestje. Oh jee, die ziet er niet goed uit...

Godfried, die eigenlijk best van dieren hield, ging even terug naar binnen, en kwam spoedig terug met een stukje droog vlees. Dat hield hij voor de valk, in een poging het beestje hem te doen vertrouwen.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://egmont.actieforum.com
Valkenor

Valkenor


Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 11-05-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimevr mei 15, 2009 9:09 pm

De valk, die een paar uren bewusteloos was, opende haar ogen.

Voor haar zag ze een rijzige gestalte, hoopvol wachtend tot de valk weer bij zijn positieven zou komen. Bij het zien van het wakker worden, zag de valk een glimlach op zijn gezicht.
Nog wat onwennig, vooral gezien haar hulpeloze situatie, probeerde de valk recht te geraken.
Ze mankte.

Toen merkte het beestje het stuk vlees op.
Ze huppelde, probeerde te vliegen zonder succes, naar de man, en trok het voedsel hongerig naar zich toe.

Nadat ze gegeten had, merkte ze dat de portier nog steeds geduldig bij haar zat.
Dit schonk haar vetrouwen, en ze voelde dat ze iets moest duidelijk maken.

Ze trappelde naar de koker, en tikte er driemaal op met haar snavel.

Ze hoopte hevig dat de portier de twee brieven zou lezen en zou inzien dat de brieven dringend bezorgd moesten worden.

Als hij me nu maar mee naar binnen neemt, en vriendelijk genoeg is me te verzorgen..
dacht ze.

Ze ging weer liggen, met haar gebroken vleugel langs boven.
Terug naar boven Ga naar beneden
Portier Godfried




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 09-03-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimezo mei 17, 2009 10:16 pm

De portier zag dat hij het vertrouwen van het beestje gewonnen had. Hij nam het voorzichtig op, heel attent voor de gewonde vleugel, en droeg het naar binnen. Dan zag hij de koker met een aantal briefjes. Nieuwsgierig keek hij even. Hm, allemaal van een Rotterdammer die nu in Antwerpen zit, en de antwoorden aan hem. Ik zal de koker met een bode meegeven, normaal gezien is het nu wel rustig aan de grens, en zijn vogel kan nu toch niet vliegen...
Citaat :

Geachte heer Valkenor

Ik heb uw valk gevonden, deze was gewond aan zijn vleugel. Ik ben hem aan het verzorgen, de vleugel ziet er niet zo erg uit. Indien de grens veilig is, kan u hem komen halen in de Abdij van Egmont. Deze bode heeft een kaart bij waar u onze abdij kan vinden.

Vriendelijke groeten,

Godfried
Poortwachter van Egmont
Terug naar boven Ga naar beneden
https://egmont.actieforum.com
Valkenor

Valkenor


Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 11-05-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimedo mei 21, 2009 6:39 pm

Het was alweer een regenachtige dag, toen Valkenor eindelijk aankwam aan de abdij van Egmont.
Een bode had hem een brief gegeven waarin stond dat zijn vogel gewond was, en Valkenor zag er dan ook erg ongerust uit.
Met een haastige tred liep hij het pad af naar de poort.

Het was niet erg moeilijk om de weg te vinden naar de abdij dankzij de kaart, maar toch was Valkenor erg vermoeid. Meer dan een week lang heeft hij niet anders gedaan dan gereisd, enkel hield hij halt om te rusten.
Op koop toe werd hij nog net voorbij de grens met Holland overvallen, waardoor hij het laatste deel van de reis zonder voedsel of geld heeft moeten verderzetten.

Toch zette hij door om zijn vogel te zien.

Aangekomen bij de poort, klopte hij aan en wachtte..
Terug naar boven Ga naar beneden
Portier Godfried




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 09-03-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimeza mei 23, 2009 12:00 am

Godfried had voor een zoveelste keer het gebons op de deur niet gehoord. Twee zusters en Raboude zelf hadden hem al geroepen, en nog reageerde hij niet meteen. Veel te druk in de weer met de valk, waarmee hij ondertussen wel goede maatjes geworden was. Hij mocht echter niet in de buurt komen van Raboude, anders zou die z'n hamster kwijt zijn... Maar na een derde oproep, sjokte hij op z'n dooie gemak naar de deur. Daar aangekomen zag hij een flink uit de kluiten gewassen jongeman.

Gegroet, jongmens, de vrede van de Allerhoogste zij met u. Wat brengt u naar deze gewijde gronden?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://egmont.actieforum.com
Valkenor

Valkenor


Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 11-05-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimeza mei 23, 2009 12:30 am

Goedenavond meneer,

Ik ben op zoek naar Kunst, mijn Valk?
Een bode meldde me dat hij hier ergens zou zijn.
Is hij ok? Waar is hij?

Mijn excuses dat ik zo haastig overkom meneer, maar u moet het begrijpen..
Ik kom helemaal uit Duinkerke zonder stop omdat ik bezorgd was om m'n Valk.
Het is mijn beste vriend, ziet u..
We zijn al bij elkaar voor zolang ik het me kan herinneren, en ik zou me vreselijk voelen als iets hem zou overkomen..


Valkenor leek erg onrustig en vermoeid. Wel zag je in zijn ogen een zekere vorm van opluchting: bij het zien van de mooie abdij en de glimlach op het gezicht van de portier kreeg hij het gevoel dat zijn valk in goeie handen was.
Terug naar boven Ga naar beneden
Portier Godfried




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 09-03-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimeza mei 23, 2009 11:06 am

Godfried schrok even. Oh... Dat betekende... zachtjes zei hij.

Oh... Is de valk van u? Prachtig dier... Ik heb er heel goed voor gezorgd hoor, hij is aan de beterhand. Komt u rustig even binnen. Zijn vleugel zit nog in een verband, maar hij wordt met de dag onrustiger, ik denk dat hij binnenkort ofwel zelf het verband eraf haalt, ofwel probeert te vliegen mét.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://egmont.actieforum.com
Valkenor

Valkenor


Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 11-05-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimeza mei 23, 2009 4:57 pm


Valkenor en portier Godfried gingen naar binnen, en de portier bracht hem naar zijn Valk.
Het weerzien was erg emotioneel, zowel Kunst als haar baasje waren dolblij elkaar weer te zien.

Nadat iedereen weer een beetje was gerustgesteld, keerde Valkenor zich weer tot de portier.

Bedankt voor de goede zorgen voor mijn vogel! Echt waar, ik zie dat hij in goede handen is.
Stoort het als ik hier ook een tijdje blijf, om terug op krachten te komen?
Ik ben echt enorm dankbaar voor de goede zorgen, en ik wil gerust helpen hier aan de abdij. Is er nog ergens een taak waar jullie mensen voor tekort komen ..?


Terug naar boven Ga naar beneden
Portier Godfried




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 09-03-09

Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitimezo mei 24, 2009 10:02 pm

Godfried was blij de valk herenigd te zien met z'n baasje, maar vond het toch wel n beetje jammer dat hij nu terug wegging. Hij was dan ook heel blij toen Valkenor voorstelde om een tijdje in de abdij te blijven, en antwoordde enthousiast!

Oh, ja hoor! We komen volk te kort! Momenteel zijn we bezig een scriptorium, een infirmerie en een brouwerij in te richten. Er is voor elk een bureau voorzien, u kunt zich daar aanmelden.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://egmont.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Gewonde vogel op de weg Empty
BerichtOnderwerp: Re: Gewonde vogel op de weg   Gewonde vogel op de weg Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Gewonde vogel op de weg
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Sint-Sjnoelsabdij van Egmont :: Poort van de Egmontse Abdij :: Poort-
Ga naar: